Op 18 februari 2014 protesteerde de Uzbeekse regering tegen het “World report 2014: Uzbekistan”. In dat rapport van Human Rights Watch wordt gesteld dat evenals in de jaren daarvoor de mensenrechten en de religieuze vrijheid niet volledig gegarandeerd is. De Uzbeekse regering liet weten dat onderandere de Buddhist Temple, een Zuid-Koreaanse organisatie, volledige vrijheid geniet.

In augustus 2013 bezocht een afvaardiging van de hoofdzetel van deze “South Korean Buddhist Order” Uzbekistan. Tijdens een bijeenkomst met een van Uzbekistan’s ministers werd bevestigd dat het hoofd van de Buddhist Temple meedeed aan alle evenementen die interreligieuze tolerantie in Uzbekistan ten doel hebben.

Nog een jaar eerder, in maart 2012, werd in de Uzbeekse hoofdstad een tentoonstelling geopend onder de titel “Buddhist heritage of Uzbekistan” (http://uzdaily.com/articles-id-17632.htm).

De boeddhisten in Uzbekistan zijn voor het merendeel Zuid-Koreanen. Ze maken vandaag 0,2% van de bevolking uit. Maar zo is het niet altijd geweest.
Resul Yalçin, in 1999 schrijvend voor “The International Association of Central Asian Studies, International Journal of Central Asian Studies“, heeft onderzoek gedaan naar de Koreanen in zijn land. Naar zijn mening zijn ze sinds ca 1869 naar Uzbekistan gekomen onder druk van “Russisch-Sovjet en Japanse imperialistische rivaliteit waar het de controle over het Koreaanse schiereiland aanging”. In 1979 waren er 163.100 Koreanen in Uzbekistan, en in 1997 was dat aantal toegenomen tot ca 200.000. Het grootste deel woonde in steden als Samarkand. Dertig procent onder hen deed zaken, een kleine veertig procent waren kunstenaar, schrijver en/of academicus. In dat jaar werd opgemerkt dat de Uzbeekse Koreanen voor het merendeel Russisch georiënteerd waren. Twintig procent was christen, 1 à 2 procent was moslim, en de rest was niet-religieus. In 1997 was er bijna geen boeddhistische Koreaan meer in Uzbekistan, aldus Resul Yalçin.
termez surkhan darya district along amu darya
In de achtste eeuw is het de Koreaanse monnik Hyecho geweest die onderandere Uzbekistan doorkruiste. Daar trof hij tempels en vihara (woonoorden voor monialen) aan. Dat is voor boeddhisten in Zuid-Korea de officiële reden om de overblijfselen van die oorden te gaan bezoeken. De foto toont de overblijfselen te Termez, langs de rivier de Amur Darya.

Intussen lijken de Zuid-Koreaanse Jogye Orde en de Donguk Universiteit de zaken ter hand te hebben genomen. De Universiteit heeft op de campus een tempel die beheerd wordt door de Jogye Orde. Het is de Donguk die vandaag betrekkingen onderhoudt met Uzbekistan, ondermeer door het ontvangen van studenten.
En voorts zullen de Boeddhistische Tempel en de tentoonstelling in 2012 pogingen zijn om de etnische Koreanen in Uzbekistan weer een beetje trots te maken op de levensbeschouwing van oma en opa.
samarkand-tours
In de 70-er jaren lag heel lang een fotoboek over de architectuur van Samarkand en Buchara op de koffietafel. De aanblik van die groenen en blauwen triggert nog steeds verhoogde hersenactiviteit. We vinden diezelfde pigmenten overigens op de muurschilderingen in de grotten langs de Zijderoute. Zie de web-pagina over Kizil: http://www.buddha-dharma.eu/Kizil-grotten.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s