norton

In het Norton Simon Museum in Pasadena, VS, werd begin april 2014 de eerste grootschalige tentoonstelling aangekondigd met werken uit eigen bezit plus een paar stukken in leen.

De titel is niet bijzonder uniek: “In the Land of Snow: Buddhist Art of the Himalayas”, maar een van de werken, een grote thanka, wordt hier voor de tweede keer getoond. Het betreft een werk uit ca 1800 waarop de schilder zijn wensen alvast in vervulling heeft laten gaan — tenzij hij de wensen van zijn opdrachtgever verbeeldde. Een 20 voet hoge rolschildering toont de komende Boeddha Maitreya in het gezelschap van de 8ste Dalai Lama, en Yongtsin Yeshe Gyaltsen, zijn “root guru” die ook Kushok Bakula Rinpoche wordt genoemd. De huidige Kushok Bakula Rinpoche is de 20ste in lijn.

Maitreya Boeddha toont op deze pagina de “dharma chakra mudra”, de handhouding van het in beweging zetten van het wiel van de dharma, althans in de tibetaanse iconografie die ietsje afwijkt van andere, oudere voorstellingen. Er dient bij overwogen te worden dat tegen de tijd dat Maitreya op aarde zal onderwijzen de leer van de boeddhas zal zijn vergeten, en er opnieuw een slinger aan dat wiel van de dharma gegeven moet worden.

De wikipedia-pagina stelt Kushok Bakula Rinpoche als voorkomend in de Pali-canon van het huidige theravada. Dit is een van de vele instanties van niet- of slecht-geducomenteerd wensdenken. Bakula, zonder Kushok en zonder rinpoche, dat kwam pas veel later, was een van Sakyamuni of Gáutama’s gezellen. Sindsdien is die naam nog x-keer door wijdingsmeesters gegeven aan nieuwelingen die tot de monnikengemeenschap toetraden: gedenk Bakula / Bakkula; wat die niet allemaal voor mekaar kreeg! Hij was tenminste een arhat. Volgens een Pali-geschrift, de Cula Kamma- Vibhanga Suttam werd hij 160.

De PTS-vertaling van de Middellange Predikingen bevat de Bakkulasutta (de prediking door Bakkula). Daar spreekt Bakkula met de ongeklede asceet Kássapa. Deze Kássapa was waarschijnlijk een adjívika, althans, nog voor hij zich aansloot bij de gemeenschap rond Boeddha. Bakkula is op dat moment 80 jaar oud, dus in verhouding op middelbare leeftijd. Kassapa — de boeddhistische literatuur, alsmede het huidige wie-is-wie-boek boeddhisme, puilen uit van de Kássapas — treedt na Bakkula’s uiteenzetting toe tot de gemeenschap, hij wordt ook monnik onder Sakyamuni of Gáutama Boeddha. Bakkula had de juiste toon voor de juiste persoon te pakken: als totaal bezitsloze asceet leefde Kássapa sober, zeer sober, te sober, en Bakkula leefde ook sober, maar wel binnen een goedgestructureerd kader, met een minimum aan mogelijkheden tot het verkrijgen van kleding etc., en vanuit een goed doortimmerd plan. Dat sprak Kássapa aan.

Om een of andere reden heeft de Himalaya-stroming van het boeddhisme ofwel deze “Pali” Bakula of Bakkula als voorbeeld genomen, danwel ze hebben hem in filosofisch-religieus opzicht een nieuwe inhoud gegeven. In ieder geval was de belangrijkste leraar van de 8ste Dalai Lama een Bakkula, maar over het leven van deze 19de-eeuwse Bakkula lijkt weinig meer bekend te zijn dan dat hij er was.

borchg
Vandaag, 5 april, zond de Avro een documentaire uit over Christine de Borchgrave
die zoveel wijsheid heeft over de kunst van het geven, geven van vertrouwen aan haar werknemers, geven van een mooie tekening aan je moeder, resp. een kunstwerk tonen aan het publiek, dat er even bij stilgestaan mag worden. Haar medium is papier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s