Miroku-bosatsu in Nara

Op het moment dat we dit lezen is het werk van de Japanse beeldhouwer Takashi Kikuchi en mede-kunstenaar de Koreaan Park Dong-ki al niet meer te zien in het Nara Prefectural Museum of Art in Japan. Buddhist Art News had over deze tentoonstelling die op 21 juli eindigde een artikel uit de Asahi Shimbun op de web-pagina.

230814

Beide kunstenaars was het er om te doen een beeld te geven van hoe het boeddhisme in Japan was geraakt, door Koreaans toedoen. Ze hebben er voor gekozen die overdracht te verbeelden met een aantal figuren van “Miroku-bosatsu” (in het Koreaans): Maitreya bodhisattva. Op de foto, die van een wel erg vervrouwelijkte Maitreya, het meest beroemde Koreaanse beeld dat ooit in Japanse handen kwam en nu weer terug is — en dat door Europeanen en Amerikanen steevast Boeddha wordt genoemd — wordt omringd door figuurtjes van de herten uit Nara.
Deze als speelgoed voorgestelde figuurtjes zijn in de Japanse iconografie nogal gestileerd geraakt, en hebben daar evenveel te maken met het boeddhisme als met het shintoïsme waar de sika-herten worden gezien als de dieren die het symbool dragen van de ware aard van de shinto-goden (kami), aldus een tekst gepubliceerd door het Tokyo National Museum (onderste foto). In de plaats Tohoku wordt een jaarlijkse hertendans georganiseerd, zo luidt een van de berichten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s