Lucretius – 4

Verder over Epicurus

Maar wat zijn dan die genietingen van Epicurus? Daarover spreekt De Montaigne zichzelf, of zijn bronnen, af en toe een beetje tegen. Hij heeft het over de “poltronesque” tuinen van Epicurus (Essais p. 833). In het Italiaans betekent poltrona onderandere iets dat (of wat) een prestigieuze lading heeft of draagt (carica di prestigio – Italië heeft een meubelmerk dat Poltronna Frau heet).

Op p.557 van zijn Essais souffleert Seneca Montaigne dat Epicurus zich niet voor zijn jicht liet behandelen omdat hij lijden ook wel lekker vond. Maar verder zegt De Montaigne “In navolging van Epicurus lijkt het me beter de zinnelijkheid te vermijden als ze grotere pijnen tot gevolg heeft” (Essais p.1191). Op p. 1342 is het dan weer van: “… de stroming van Epicurus die beschermer is van de zinnelijkheid”. Opvallend is dat Seneca meldt dat Epicurus regelmatig vastte, en dat hij, als hij dat niet deed, dan minder at dan de “12 ons per dag” die Metrodorus naar binnen werkte (Essais pp.1719, 1569). Dit, zo lezen we verder, om na dat vasten extra te genieten van de kost die hem voorgeschoteld werd.
Dit is een van de weinige, en indirecte, verwijzingen naar Epicurus’ verering van Venus. Het lijkt er op dat er geen manuscripten van deze denker zijn bewaard waarin Venus wordt genoemd. Alle filosofen en liefhebbers die het over deze Epicurus-Venusrelatie hebben baseren zich op de openingspassage in Lucretius’ “de Rerum Natura“. Het thema komt terug in de bovenaangekondigde pagina over Lucretius en religie.
In die tussentijd: Epicurus was een “hedonist” briest de redacteur van de wikipagina die een lemma over hem heeft gemaakt.

ataraxia

Doorgaans wordt het latijnse woord, “ataraxia“, verbonden met de Venusverering, gezien als een volkomen samenvallen van subjecten onderling, als in “de daad”, of van subject en object, als in de mens die zich een voelt met de natuur, bijvoorbeeld.
De Montaigne heeft er een lemma over waaruit het begrip iets subtieler naar voren komt: “Ataraxia is een leven (condition de vie) dat vredig is, vervuld, ontdaan van de opwinding die we ontvangen uit opinies en wetenschap (of weetjes), waarvan we denken dat het dingen zijn.” (Essais 783)

wordt vervolgd

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s