Vincennes Pagode

vincennes

The Guardian had op 31 mei een artikel over de “Grande Pagode” nabij Parijs. In dit oorspronkelijk als Afrikaans paviljoen neergezet gebouw dat het Bois de Vincennes aantrekkelijker moest maken staat, zegt de krant, een “10 meter hoge Miró Boeddha”. Andere bronnen hebben het over een 9 meter hoog beeld.

Het Afrikaanse paviljoen werd in de 60-er jaren, tijdens een vrij grote influx van migranten uit Vietnam, Cambodja en andere Aziatische landen naar Frankrijk kwamen, aangekocht door het toenmalige “International Buddhist Institute” dat in 1968 werd gesticht door Jean Robert die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn naam veranderde in Jean Sainteny. Sainteny was het pseudoniem dat hij gekozen had tijdens het verzet, de Résistance in het Frans. In 1946 wordt deze politicus, die door zijn eerste huwelijk geliëerd was aan de familie van een toenmalige President, naar Tonkin en noord-Annam, d.w.z. naar Vietnam gestuurd, en onderhandelt daar met Hô Chi Minh. De overeenkomst die daar gesloten wordt staat bekend als “het akkoord Hô-Sainteny”.
Sainteny’s tweede echtgenote, Marguerite-Claude Badalo-Dulong (http://fr.wikipedia.org/wiki/Claude_Dulong), was als paleograaf en archivist geïnteresseerd in de religies van Azië, met name die van Vietnam waarheen ze haar echtgenoot begeleidde. Twee van haar boeken zijn “Asie jaune, Asie rouge” uit 1958, en “La dernière pagode” uit 1989.

Het Afrikaanse paviljoen werd omgebouwd tot Grande Pagode. Vandaar dat het er niet uit ziet naar wat je van een pagode zou verwachten. Onder het boeddhabeeld, zo zegt weer een andere bron, zijn sinds 19 mei 2009 Boeddha-relieken geplaatst die afkomstig zijn uit Wat Saket in Bangkok. Ze werden aan Frankrijk geschonken, en niet aan de Union bouddhiste de France die het gebouw huurt voor een 6500 euros per jaar. Nu, in 2015 is de Grande Pagode voor een niet onaanzienlijke som opgeknapt.
bouddha

Het woord “Miro-boeddha” is een beetje verwarrend, want het beeld werd niet gemaakt door de spaanse kunstenaar Joan Miró die leefde tussen 1893 en 1983, maar door de joegoslavische kunstenaar, in eerste instantie graveur, F.Mozès die leefde tussen 1927 en 1978. Hij kreeg van Miro toestemming om het beeld in 10 afzonderlijke stukken in diens atelier te vervaardigen.
Wat Mozès aan religieuze kunst vervaardigde waren toch in eerste instantie gravures met christelijke voorstellingen. Eigenaardig is dat nergens bekend lijkt te zijn wanneer Mozès zijn boeddhabeeld maakte. Wel is bekend dat hij voor het gezicht van Boeddha zijn echtgenote als model nam.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s