China through the looking glass

Venus Wong verliet de inmiddels gesloten tentoonstelling over oriëntaalse, meer bepaald chinese toegepaste kunst in de “Met” in New York met een bal aan ergernis in haar maag. Wat de aandacht kreg waren hedendaagse naar oostaziatisch model aangepaste jurken en “top brass” mannenkleding uit het China van vervlogen tijden. De titel van haar artikel in Refinery zullen we maar niet herhalen, maar wat ze te melden heeft over de “Chinoiserie” als een “exoticized pastiche” van deze tijd wordt door deze redacteur bijgetreden in eerder gemaakte geërgerde opmerkingen over quasi-originele klederdrachtpoppetjes op nederlandse dressoirs en de aan smaak en omgeving aangepaste “indische” gerechten als bewijs dat we toch zulke wereldburgers zijn die je niets meer wijs hoeft te maken.

U moet ook eens even kijken naar Venus’ afbeelding van het Chippendale kastje in de vorm van een pagoda waarin de spulletjes staan opgesteld die uit de Oriënt zijn meegebracht of die naar eigen smaak zijn nagemaakt.
claydon house buckinghamshire
Venus Wong wijst terecht op het verschil tussen het oorspronkelijke chinese aardewerk met zijn afbeeldingen uit het daoïsme en boeddhisme in contrast met britse namaak waarop de ook in deze aan de Noorzee grenzende streken zo gewaardeerde “zotjes” staan, “raciale karikaturen”, zegt Venus, en gelijk heeft ze. In de oorspronkelijke vorm zien we hier het zinnebeeld van de onschuld, het kind dat nog van geen kwaad weet. De hier gegeven afbeelding is een stukje niet in New York getoond aardewerk uit Claydon House in Engeland.

Venus’ laatste alinea wordt hier even onvertaald herhaald omdat het de spijker zo op de kop slaat: “The dominant power has always felt the right to bend and distort symbols of identity from cultures it has held contempt for in the past. The Met using its cultural platform to play out a fantasy of the “Orient,” rather than to celebrate the artistry of an ancient culture that, mind you, has thousands of years on the U.S., is what I’d consider a step back. It pains me to see crucial historical information missing in a world-class museum exhibition about China, especially when they’re all facts I wish more people in the world knew about. So, over 800,000 misinformed footsteps later, was this exhibit really a success?”

Jammer dat zo weinig Nederlanders vloeiend engels kunnen lezen; er ontgaat hen veel; ze leren weinig.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s