National Museum of Korea

Het National Museum of Korea gaat met ingang van dit jaar een bijzondere tentoonstelling inrichten met stukken die met behulp van de nieuwste restauratie-methoden zijn opgeknapt.
De Korea Times van 8 februari meldde dat ter gelegenheid van Boeddhadag op 14 mei 2016 voor 26 weken de rolschildering “Hanging Painting of Bukjangsa Temple” getoond zal worden. Het werd in 1688 geschilderd op een ondergrond van hennep.

bukjangsa

Jaehyuk Art beschrijft de schildertechniek en de gebruikte kleuren een beetje, niet de content. Op dat blog wordt opgemerkt dat de boeddhistische schilders “rode en groene pigmenten” gebruikten voor de afbeelding van Boeddha’s bovenkleding en de halos rond zijn hoofd.

Dat rood gebruikt werd voor Boeddha’s kleding — en overigens ook voor die van seniores in het monnikschap — is in Oost-Azië min of meer vanzelfsprekend, het is na de eerste periode waarin met boombast geverfde stukken oranje opdroogden de gebruikelijke kleur geworden, althans voor seniores, althans bij bijzondere gelegenheden. Het gebruik van de kleur groen is dan weer minder vanzelfsprekend. Dat moet een oplossing zijn geweest voor de vervanging van bijvoorbeeld donkerblauw. Vergelijk het met Van Gogh’s slaapkamermuur die lila was, maar naar blauw is vervaagd.

Wat content betreft stelt de schildering Sakyamuni (Gáutama, Gótama) Boeddha voor. Aan zijn voeten zitten de twee monniken die hem zeer na stonden, en die door het zen, overigens zonder daar bewijzen voor aan te dragen, de aartsvaders van hun meditatiepraktijk genoemd worden. Links zien we Ānanda (de jongere), en rechts Kásyapa of Kássapa (de oudere).

Dan wordt hij geflankeerd door twee bodhisattvas (verlichtte of verlichtende wezens) — hetgeen ons eveneens vertelt dat we hier met de mahāyana-invulling van het boeddhisme te maken hebben. Links zien we een figuur die een lotus vasthoudt. Dat is Samantabhádra die samen met zijn broeder Manjushri de belangrijkste bodhisattvas zijn uit het Hwa’om-boeddhisme, de leer die gebaseerd is op de Avatámsaka soetra.

De Avatámsaka-lijn legt er de nadruk op dat het hele universum gevuld is met (afschaduwingen van) boeddas die ieder voor zich precies hetzelfde verkondigen, in hun eigen “boeddhaland”, in hun eigen streektaal, met de beeldtaal die daarbij hoort.

Helemaal rechts- en links bovenaan zien we dan nog twee figuurtjes, en het zou zomaar kunnen dat dit het echtpaar is dat opdrachtgever is geweest voor het vervaardigen van deze rolschildering.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s