Kan Yasuda

kan yasuda-1 hokkaido

Op het eiland Hokkaido ligt waarschijnlijk nog sneeuw. Midden in die sneeuw ligt een sculptuur van Kan Yasuda. Een ronde zwarte steen die ook een vindsel geweest had kunnen zijn.

Hayao Kawai schreef een essay over Yasuda’s beeldhouwwerk dat ook in Assisi tentoongesteld werd. Bij gelegenheid van die Assisi-tentoonstelling sprak de geestelijke, Father Vincenzo Coli, over Sint Franciscus’ kerkliederen (canticles) over wind, water, vuur en aarde, en hoe ze gerelateerd kunnen worden aan Kan Yasuda’s werk.

Hayao Kawai kreeg, met alle waardering voor de woorden van de priester, eerder associaties met Myoe (spreek Mjo-ù, (1173–1232), ook Kōben genoemd, de monnik uit de japanse Middeleeuwen die zowel de shingon-school als het kegon weer nieuw leven inblies. Hayao had de opsomming van de vier Grote Elementen graag aangevuld gezien met het begrip “ku”, hoewel dat begrip onbekend is in het westen, althans, het hoort niet tot de cultuur van voor de 20ste eeuw.
Ku (of “ki” in het chinees, of ouderwets “chi”) is als het ware de geestkracht die verondersteld wordt langs de ruggegraat van het wezen te lopen. Het heeft geen vorm. Het werk dat Yasuda maakt, zo gaat de heer Kawai verder, heeft wel vorm, maar roept gedachten op over dat “ku” dat als een geestelijke kracht uit Yasuda’s beeldhouwwerk spreekt.

Het is niet verwonderlijk dat Hayao Kawai dacht aan Myoe, in 1992 publiceerde hij diens complete werk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s