Raghunath Mohapatra

TH_27_RAGHUNATH_MO_1343505f

In 2013 ontving beeldhouwer Raghu-náth Móha-pátra, die aan het hoofd staat van de Odisha Lalit Kala Akademi, de Padma Vibushan-prijs, een hoge onderscheiding die uitgereikt wordt door de indiase overheid. De deelstaat Odisha werd vroeger Orissa genoemd, en Raghunath is een plaats in Odisha.

Mohapatra maakt voornamelijk standbeelden van hindu-heiligen, maar heeft ook de opdrachten gekregen voor twee 15 voet hoge boeddhabeelden die bij de Dhauli-giiri Santi stoepa staan, en een 20 voet hoog boeddhabeeld in witte zandsteen dat naar Ladakh verhuisde. “Santi” (of shanti) betekent “vrede”. Het bouwwerk is er een in een serie die zijn opgericht door een japans-boeddhistische stroming die dergelijke bouwprojecten als cultivering heeft gekozen.

dhaul

Online zijn twee boeddhabeelden te vinden die door Mohapatra gemaakt zijn. Het bovenste, waarop we de “aarde aanrakende” mudra zien,  staat zeker in de Shanti stoepa, of dat ook het geval is met de onderste, dat het “in beweging zetten van het wiel van de Dharma” toont, is mij onbekend. Reizigers naar verre streken zullen dat kunnen bevestigen of ontkennen.

Of het beeld dat naar Ladakh is gebracht terecht gekomen is in of bij de Hemis gompa, is voorlopig niet te achterhalen. Hemis is naar omvang en bezetting de grootste in de regio.
Het komt zelden voor dat de naam van een boeddhabeeldenmaker bekend is, en daarom is het des te interessanter om die van Mohapatra in de annalen te houden.statue-of-the-buddha-at-shanti-stupa

Voor diegenen die niet zo bekend zijn met het onderwerp: Op het moment dat Boeddha Verlichting bereikte, of Ontwaakte, raakte hij met de vingertoppen van de rechterhand de aarde aan als om deze als getuige op te roepen.
Het “in beweging zetten van het wiel van de dharma” (of dhamma, in de talen sanskriet, resp. pali) gebeurde met het uitspreken van de eerste leerrede. Die gebeurtenis wordt gesymboliseerd met deze handhouding waarin als het ware een wiel aan de gang wordt gehouden.

Boeddhabeelden, willen het echte boeddhabeelden zijn, moeten aan een aantal criteria voldoen die bekend zijn bij de opdrachtgevers en de makers die een opdracht krijgen. Beelden die niet aan deze criteria voldoen zijn geen boeddhabeelden maar tuinkabouters.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s