Bedelmonniken

Negen juni 2016 is de dag waarop het thaise volk de 70-jarige regeringsperiode van de koning viert. Bij die gelegenheid gingen 770 novicen op bindabaat langs regeringsleden en zakenlieden die een band hebben met het koningshuis. Met novicen bedoelen we tot junior-monnik gewijdden en bindabaat is een verbastering van het Paliwoord pinda-pata: voedsel  of aalmoezen (pinda) ronde (pata).

Formeel mag een monnik niet meer aalmoezenvoedsel ontvangen dan in zijn voedselkom past. Die 9de juni wilde echter een vrij groot gezelschap hen iets geven; de kommen puilden uit, de katoenen schoudertassen puilden uit. De burger zal het prachtig vinden, maar de conscientieuze monnik zit er mee; hij overtreedt op de eerste dag de beste een van de levensregels die hij, zodra hij een nog hogere wijding heeft ontvangen, hoort aan te houden — je kan er maar vast in trainen.

Het bericht over de regeerverjaardag van de langst-regerende monarch is aanleiding om iets te zeggen over beelden die opgenomen waren bij het maken van een van de “oplichters in het buitenland” tv-series die een paar avonden daarvoor werden getoond of herhaald. In beeld zagen we “chinese” boeddhistische monniken die terassen in Kuala Lumpur al bedelend afstruinden. De presentator had het half goed: monniken mogen niet bedelen, alleen ‘s-morgens mogen ze op voedselronde.

therm

Dat is juist voor wat betreft de theravāda-monniken (zie afbeelding).
De mahāyana-monniken in de chinese traditie gaan 1x (een keer) in hun carrière op voedselronde: vlak na hun lagere wijding, in de bekende lang rij, in ganzenpas. Ze dragen dan een kleine stenen kom, en verwachten daarbij eigenlijk niet dat ook maar iemand hen voedsel zal geven, maar soms krijgen ze geld dat bij terugkeer in de tempel aan de commissie monniken wordt gegeven die hen wijdden, als teken van dankbaarheid. De chinees-boeddhistische achterban die hen ziet voorbijtrekken zal eerder geïnteresseerd zijn in de vraag of ze er netjes bij lopen, dan in de vraag of ze honger hebben.

maham

Verder gaan monniken in de chinees-boeddhistische traditie (zie afbeelding) NOOIT, NEVER, NOOIT op aalmoezenronde, en al helemaal niet op bedelronde. Iedere bedelende chinees-mahayanistische monnik die u daarom in het buitenland tegenkomt is per definitie een verkleedde burger, een fake.
Chinees-boeddhistische monialen krijgen geld van hun achterban, laten een medewerker naar de markt gaan om eten in te slaan, of doen ook dat zelf, en koken zelf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s