Kabuki-families

nakamura2013

De kabuki-familie Nakamura uit Tokyo is erg beroemd. Maar om toch hun kunstvorm onder de aandacht van het publiek te brengen stappen ze ieder jaar een keer door de straten van de stad, omringd door kabuki-liefhebbers, en met drommen fotografen die hen achteruitlopend voorgaan om zo de beste foto te kunnen maken van de vier mannen.
Het kabuki is, naar men zegt, ik ben geen kenner, een lichte vorm van het klassieke Nōh.

De foto toont zo’n vrolijke mars uit 2013. In september 2015 was er weer zo’n optochtje, en verklaarde de senior-leider van de groep, Nakamura Hashinosuke III dat hij van dan af de artiestennaam van zijn overleden vader zou aannemen: Nakamura Shikan.
In Japan News van 3 september 2016 ging het verhaal verder, of werd het nog eens herhaald, dat van het aannemen van de artiestennaam. Niet alleen dat, ook zijn zoons hebben nu een artiestennaam, in volgorde van senioriteit: Hashinosuke IV, Fukunosuke III, en Utanosuke IV.

kotaro

In mei 2016 had de TNP het verhaal dat een “kabuki musical, gepaard met ‘Buddhist chanting'” voor het eerst buiten Japan te zien was. Hier was sprake van een andere Nakamura, namelijk Kótaro Nakamura die in het kabuki-gedeelte de rol van “godin Hímiko” speelde (zie de foto).
Met ‘Buddhist chanting’ werd de liturgische zing-zeg recitatie van canonieke of post-canonieke teksten bedoeld. In het zuidelijke boeddhisme heeft men het dan over ‘paritta‘, en in het japanse voorbeeld uit met name de tendai en shingón-tradities over ‘shomyó‘. Beide recitatie-tradities, de zuidelijke en de japanse, hebben in klank niets met elkaar gemeen, maar naar inhoud komt het steeds neer op 1/ Boeddha of een ander rolmodel prijzen, 2/ de wens uitspreken zelf tot dat stadium te geraken, en 3/ de beste wensen uitzenden naar alle wezens en hen er aan herinneren dat innerlijke en uiterlijke vrede nog zo gek niet is.

Er staan twee erg op elkaar lijkende uitvoeringen van shomyó online. Het eerste voorbeeld stamt uit de tendai-richting van het japanse boeddhisme. Het zal u erg lang voorkomen, en u zult na een paar minuten al de neiging hebben om door te zappen/schakelen naar iets anders. Sta dan even op, loop een beetje rond, doe iets — kopje thee inschenken, laat de chant op de achtergrond meelopen, en kom dan weer, gekalmeerd, terug. ’t Is maar een raad; u hóeft het niet te doen. Hier is de doorklik.

Het tweede voorbeeld stamt uit de shingón-traditie en is veel korter.

Mocht u na het aanhoren ervan zijn blijven hangen, dan vervolgt de video-sliert met een opname van spel op de shakuhachi, gevolgd door een andere opname over de shakuhachi en de shamisen. De laatste video begint met de shamisen, gespeeld door mevr. Fukuda. (Het kabuki is nog steeds een mannenaangelegenheid; het Nōh experimenteert op dit moment met vrouwelijke acteurs.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s