Tempelbeschermers

everett-kennedy-brown

Bij een recent artikel over een tentoonstelling van zen kunstvoorwerpen in Tokyo, in de Neue Zürcher Zeitung verscheen de foto van een dakuiteinde van een van de traditionele tempels in Japan. Een andere foto toont zo’n decoratiestuk een beetje duidelijker, en The Hazel Files maakt ons duidelijk dat we hier te maken hebben met een chinees voorboeddhistisch idee dat via Korea naar Japan is gekomen en daar de naam “shoki” draagt. Een “shoki” is dan een wachter die er op toeziet dat geen kwaad het gebouw kan binnenkomen. We kennen het concept veel beter uit het volksreligie van China waar de vreeswekkende Heng en Hang op de toegangsdeur naar de tempel staan afgebeeld.

p1040231

Dat is de oplossing die gekozen is door levensbeschouwingen die in hun filosofie geen plaats hebben voor geweld. Je weet dat er lieden kunnen zijn die zo’n tempel betreden om er met het aanwezige brons weer uit te lopen. Tot ca 50 jaar geleden hielp het om een afschrikwekkend beeld boven de deur te bevestigen, als een herinnering aan het leerstuk dat zegt dat kwaad handelen levenslang achterna gezeten wordt door tenminste onrust. Nu werkt ook dat niet meer. Zoals we ook in de europese provincie inmiddels de achterdeur op slot moeten doen, en een huis niet onbeheerd kunnen achterlaten, zo moeten ook tempelbesturen nieuwe beschermingsmaatregelen vinden. Voorlopig komt dat neer op deuren op slot.

roof end

In contrast daarmee toonde de koreaanse krant de Dong-A op 3 oktober 2018 een fragment van een eindstuk waar we het hier over hebben. Hier is het geen angstaanjagende kop, maar meer een gezicht dat ‘The Smile of Silla’ wordt genoemd. Zo’n dakornament wordt in het koreaans een Sumak-sae genoemd. Omdat het een gezicht is met de ogen geopend kan het geen afbeelding van (een) boeddha zijn geweest, maar wat dan wel is in de plooien van de geschiedenis zoekgeraakt.

Het eindstuk moet ooit gezeten hebben op een van de gebouwen van de Yeong-myo-tempel die nu verdwenen is, en is vervangen door een tempelcomplex met de naam Hyeung-ryun-sa (-sa = tempel).
Het fragment werd in 1934 door iemand uit Japan gekocht in een antiekzaak in Gjong-djóe (schrijf: Gyeongju).

Het Silla-rijk is een lang leven beschoren geweest, van 57vC tot 935nC.

hogeljapan
In Japan, zo meldde Archaeology.org in december 2018, zijn nog meer hogels opgegraven, en wel op het terrein van een zevende-eeuwse tempel in de Shiga-prefectuur. Het bericht meldt dat ze veel lijken op die bloemvormige hogels die gevonden zijn op de ruïnes van de Hori-joe-dji en de Tsjoe-go-dji (Horyuji, Chuguji) in Nara. Ze werden blijkbaar in serie gemaakt, in mallen die door de bouwers werden bewaard voor later. Omdat niet bekend is of het Archaeology.org artikel lang online zal blijven is hier de afbeelding van het opgegraven stuk gegeven.

7 februari 2019
Om plaats te maken voor de bouw van een hotel in Kyoto dat gasten moet gaan herbergen die de Olympische Spelen gaan bezoeken is de Reine Land-tempel de Djok-jo-dji (schrijf: Jyokyo-ji) afgebroken. Archeologen zijn haastig aan de slag gegaan om onder de grond verdwenen artefacten op te duikelen, en ook hier werden hogels gevonden die de nok van de (eerste) tempel versierden.
hogelkyoto

NPR van 6 februari 2019 had er een reportage over. Opgraver Je-saki (Iesaki) draaide het ogenschijnlijk slechte bericht om: niet de afbraak van de tempel was zo’n punt, maar dat het afgebroken werd leverde toch maar mooi spullen op die behoorden tot de eerste tempel die in 1449 werd gebouwd, en in 1591 op bamboepalen werd gehesen om te verhuizen naar de plek van het nieuwe hotel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s