Sneeuw

Om mijn paard halt te laten houden
om mijn mouwen af te schudden —
nergens een afdakje!
Rondom heel Sano
sneeuwt het tot aan de ochtend.

Fujiwara Sadaie (alias Teika) 1162 – 1241

david-hockney-snow-from-the-weather-series-prints-and-multiples-lithograph-zoom_550_654

Twee Amerikanen, David Hockney (1937) en Roy Lichtenstein (1923 – 1997) hebben zich bezig gehouden met een veramerikaanste variant van de japanse en chinese prentkunst, en dan met name met winterlandschappen.
Hockney maakte in 1973 het hier getoonde winterlandschap met drie huizen in de sneeuw, in een stylistisch geslaagde “japonoiserie” waarin het groen van de pijnboom nog eerder de aandacht opeist dan de huizen onder de sneeuw.

Roy Lichtenstein kwam een jaar voor zijn dood, in 1996, met een variant op het chinese landschap waarin zo de nadruk ligt op de nietigheid van het menselijk leven ten opzichte van een overweldigende natuur. Hij gebruikte zijn bekende stippelmethode om op een doek van 1024 x 623 mm de golven van een machtige rivier aan te duiden met in de linkerhoek een petieterig bootje. Je moet er naar zoeken.

landscape-with-boat-1024x623-lichtenstein-1996

In een gesprek (http://pages.cs.wisc.edu/~dyer/ah336/papers/newyorker-looking-glass.pdf)
stelde David Hockney wel de retorische vraag “of iemand precies weet hoe Roy Lichtenstein zijn effecten creeërde”, maar ik ben toch geen bron tegengekomen waaruit zou blijken dat beide kunstenaars elkaar hebben ontmoet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s